Servei de Publicacions - Fundació Apip-Acam

La Fundació > Publicacions

L'editorial Hacer va iniciar la seva singladura el 1968 sota l'enorme pressió dels canvis culturals i polítics de l'època. La voluntat editorial no va ser altra que aportar coneixements enterrats, divulgar la memòria històrica dels vençuts, difondre el coneixement de les revolucions així com de les utopies que cohesionaron els moviments socials d'abans i dels més moderns; des de l'etapa clandestina a les organitzacions i moviments en el marc de les incipients llibertats.

Va tractar de la divulgació dels avenços de les ciències socials, de la distribució del creixement econòmic, de la sociologia del conflicte social i la dels diferents canvis socials. Per espai de sis anys (1977-1982) vam publicar la versió en castellà de la revista americana, dirigida per Paul Baran i Paul Sweezy, Monthly Review de política econòmica i social. El 2004 reiniciem la seva edició en castellà fins a 2009. La revista originària continua la seva publicació en anglès des de la ciutat de Nova York.

Al llarg dels anys hem anat modificant el nostre catàleg i intencions editorials resolent, amb esforç i dificultat, els problemes de gestió i supervivència. En aquest sentit, i després de tancar l'empresa editora Fer, continuem aportant la nostra experiència i adaptant-nos a un nou catàleg ad hoc del Servei de Publicacions de la Fundació Apip-Acam.

Els canvis sociopolítics i culturals juntament amb els fins de la Fundació s'orienten, cada vegada més, a divulgar les transformacions socials, les velles que encara perduren i les noves desigualtats així com els models econòmics i les polítiques socials al servei de les persones. Actualment, la producció editorial del Servei de Publicacions de la Fundació s'organitza en cinc col·leccions:

1. El debat i denúncia contra les desigualtats socials queda recopilat en la col·lecció «Textos de Política Social». Les seves edicions recullen la reflexió crítica i l'interès en construir una societat més justa i solidària.
  2. La revista «Políticas Sociales en Europa» (1997) és la traducció al castellà de la revista «Les Politiques Socials», nascuda el 1935, i editada per Service Social dans le Món, Asbl (Brussel·les). Recull les reflexions d'experts en diferents temes del tercer sector en estreta col·laboració amb la Universitat de Lovaina (Bèlgica), el Seminari d'Intervenció i Polítiques Socials (SIPOSO- Madrid), la Fundació Eguía-Careaga (SiiS- Sant Sebastià) i professionals de la Fundació Apip-Acam (Aragó, València i Catalunya).
  3. El coneixement crític del marc social es reflecteix en la col·lecció «Conflicte, Canvi Social i Democràcia» dins de la qual també incloem la divulgació més especialitzada dedicada a la Filosofia i les Ciències Socials.
  4. La col·lecció «Universal» reuneix part de les obres procedents dels fons editorials: Federalisme i Nacionalitats i Memòria i Pensament. Incorporarà, en el futur, aquelles publicacions que contemplin estudis biogràfics i projectes científics o utòpics que ens permetin conèixer l'esforç humà en nom del progrés i el coneixement de la societat.
  5. Avaluacions i experiència transformen els nostres projectes els quals estan compilats en la col·lecció «Test Social». Aquesta obeeix a diferents finalitats com són:
    1. Recollir, a manera de memòria, els projectes de llarga durada o envergadura.
    2. Avaluar aquest llarg període a través dels fins específics i interès de cada projecte així com el grau de resolució i incidència amb altres forces que hi intervenen.
    3. Retornar a la societat el nostre aprenentatge, coneixement i experiència en l'observació d'aquests canvis.

Ens mou l'amor per l'edició de llibres i la convicció que la divulgació de les idees i el pensament crític són eines necessàries i impulsores de canvis i participació de les polítiques socials i econòmiques, tan necessàries en els nostres dies. Aquestes polítiques han de ser juxtaposades, incrustades, harmòniques i proactives contra la desigualtat, l'atur i pel benestar. D'aquesta manera pretenem col·laborar en la resolució de les necessitats humanes més fonamentals.

Més informació a la pàgina web de l'Editorial Hacer

Revista "Políticas Sociales en Europa"
Dirigida per Demetrio Casado, Montserrat Font i Jordi Estivill. Edició espanyola de la revista internacional “Les Politiques Sociales” gràcies a la col·laboració de la Fundació Apip-Acam amb Service Social dans le Monde.

Enllaços d’accés a la revista en els catàlegs de les biblioteques de la Universitat Autònoma de Barcelona (Bellaterra) i de la Universitat de Barcelona (Campus Mundet)

ACABA DE SORTIR

Apoyos a cuidadores de familias con discapacidad y dependencia. Nº 38-39

Col·lecció de la revista "Políticas Sociales en Europa"

L'atenció a persones afectes de dependència per part de familiars és valorada positivament, no només a Espanya, tant per la majoria dels assistits com dels experts lliures de conflictes d'interessos. Aquests, d'altra banda, consideren imprescindible oferir suports (formació, respir, psicoteràpia, etc.) per assegurar la qualitat i seguretat de les cures familiars, així com per prevenir o alleujar situacions de sobrecàrrega dels qui els presten.
Els serveis socials d'algunes comunitats autònomes estan fent aportacions estimables per satisfer la demanda indicada, però queden molts buits per cobrir.
Aquesta situació deficitària confereix especial interès a les iniciatives d'altres agents: ajuntaments, organitzacions no lucratives, empreses mercantils i entitats per a l'exercici de la responsabilitat social corporativa; de tots ells s'ofereixen experiències en aquest número.

Migrantes y refugiados

Col·lecció "Textos de Política Social"

Es tracta d'una rigorosa reflexió sobre la gravetat i les conseqüències de la crisi humanitària que pateixen milers de persones i la manca d'una política eficaç i responsable per part de les autoritats i institucions europees. Migrants, refugiats i desplaçats per la crueltat de la guerra i l'odi troben la mort a la Mediterrània o s'enfronten a un paisatge de controls, classificació, menyspreu i filats. Claire Rodier, en col·laboració amb  Catherine Portevin, exposa, de forma concisa i directa, els principals interrogants que suggereix aquest drama col·lectiu i s'allunya, amb el seu relat, dubtes i ambigüitats sobre el seu coneixement. Europa ens ofereix el seu fracàs polític i institucional a través de la incapacitat dels seus governs i l'egoisme dels seus dirigents davant de la tragèdia d'una població desplaçada que pateix la discriminació més absoluta.

Pròleg a càrrec de Lorenzo Cachón.

Viaje a la Tierra de Fuego

Col·lecció "Universal"

Charles Darwin va ser aventurer, científic, naturalista però sobretot va ser un gran emprenedor. La publicació de Darwin, Viaje a la Tierra de Fuego, situat entre 1832 i 1833, es presenta sota una acurada edició on mapes, biografies, imatges, gravats i nombroses notes aclaridores, a peu de pàgina, acompanyen el corresponent text, organitzat en 8 capítols. La portada i dibuixos són obra de l'escultor i il·lustrador Lawrence Beck. Jordi Sargatal, prestigiós naturalista i impulsor del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà (1984), és l'autor d'un interessant pròleg on ens suggereix alguns punts d'anàlisi d'indiscutible actualitat de l'obra de l'autor de Viaje al alrededor del mundo.
Si ens preguntem sobre el perquè d'una nova edició d'aquest llibre, editat en 1982 per Fer, diríem que es tracta d'entusiasmar a la població adolescent en el coneixement de les exploracions i en l'interès i amor per l'observació de la natura. Ens trobem davant d'un text que va molt més enllà de l'interès descriptiu d'un apassionant llibre de viatges i del que pugui representar un minuciós diari d'un excepcional viatger, científic i observador. Aquesta obra és una clara reivindicació del valor i esperit de superació davant les precarietats pròpies i alienes d'aquells temps. Aquesta obra és una ferma defensa del paisatge, de la flora i de la fauna que avui pateixen una devastació imparable amb nombrosos atemptats a la biodiversitat ia la vida sobre la Terra.
Sargatal escriu en el seu pròleg: "Si la humanitat fora racional de veritat hauria de parar de créixer, i ser conscient de l'absoluta necessitat de mantenir viu i variat l'escenari on es desenvolupen totes les seves funcions, tots els seus guions. Si l'escenari s'enfonsa, per bona que sigui l'obra, el guió i els actors, és evidentment que es va a acabar la funció per a l'espècie humana".

La racionalización de las profesiones sociales. Nº37

Col·lecció de la revista "Políticas Sociales en Europa"

La identitat dels professionals de la intervenció no pot reduir-se al seu "caràcter d'experts", a partir dels seus coneixements i competències, en l'aplicació de "bones pràctiques" destinades a l'obtenció de resultats estandarditzats. A aquesta definició funcionalista i instrumental, pròpia de les ideologies que volen imposar-se en els àmbits professionals i de la formació, podem oposar-hi una altra concepció del professionalisme que l'associa amb la capacitat col·lectiva dels treballadors de negociar el contingut de les finalitats de la seva professió amb l'Estat, els col·laboradors i els usuaris.

En aquest enllaç podeu consultar l'índex de la revista

Las ciudades ante el cambio de era

Col·lecció "Filosofia i Ciències Socials"

La recessió econòmica que es va iniciar el 2008 a la Unió Europea ha finalitzat, però la crisi societària que la va engendrar continua ampliant-se i aprofundint-a causa de les contradiccions socials que suposa el canvi cap a la societat xarxa en un marc institucional, econòmic, de valors i de governació totalment inadequat. Cal afrontar prioritàriament el canvi d'era, de manera decidida i en tota la seva complexitat. En cas de no fer-se apareixeran, en un futur proper, noves i importants recessions econòmiques de manera cíclica.

La tesi principal del llibre és la següent: les ciutats, i específicament una nova governança urbana, són claus per conduir adequadament el canvi d'era que es va iniciar a finals de la dècada de 1980, i amb això superar la crisi societària. Per això, s'identifiquen les característiques de les crisis estructurals de les societats industrials esdevingudes a Europa, i, amb més profunditat, tant el canvi d'era que porta associat la crisi societària actual, com el paper que tenen les ciutats en el mateix. S'expliciten, a més, les característiques de les polítiques urbanes i els instruments de governança democràtica apropiats per afrontar aquest canvi.

19 de juliol del 36 a Barcelona

Col·lecció "Memòria i pensament"

Nova edició (3a.) del llibre d'Abel Paz amb pròlegs de Bernat  Muniesa i Federica Montseny.

Abel Paz, fill de pares camperols va néixer a Almeria el 1921. L’any 1929 la seva família s’instal·là a Barcelona on, des de 1932 fins al 1935, va anar a l’escola racionalista Natura, a la barriada del Clot. L’any 1935, començà a treballar com a aprenent en una fàbrica tèxtil i, des de llavors data la seva adhesió a la CNT i a les Jovevtits llibertàries, organitzacions en les que milità durant el període revolucionari que s’inicià el 19 de juliol de 1936. Fou combatent en les Jornades de maig de 1937 i mantingué, des d’aleshores fins ara, una posició crítica dins del Moviment Llibertari.
Amb la pèrdua de Barcelona el 26 de gener de 1939 s’exilià a França on va viure la dramàtica situació dels camps de concentració i la  lluita contra l’exèrcit nazi que va envair França el juny de 1940. L’any 1942 s’incorporà a la guerra llibertària que sostenia, a Espanya,  el seu combat contra la dictadura militar i burgesa. El desembre d’aquell any va ser detingut per la policia degut a les seves activitats subversives i va ser empresonat fins l’any 1953, exiliant-se altre cop a França on va viure fins que va tornar a Espanya l’any 1977.
Entre les seves activitats a l’exili hi ha la seva labor literària a la premsa llibertària: CNT, Solidaritat Obrera, Nueva Senda i Juventud Libre. Ës autor dels llibres Paradigma de una revolución -la traducció catalana del qual és aquest que teniu a les mans-, Durruti, el proletariado en armas –traduit a vuit idiomes-, Crónica apasionada de la Columna de Hierro i Los conflictos de la primera Internacional en España (1868-1872), CNT 1939-1951.  L’editorial Hacer ha publicat gran part dela seva obra.

Trencar el silenci

Col·lecció "Memòria i pensament"

Las conseqüències i els estralls de la sublevació militar del 36 han estat àmpliament però sempre insuficientment explicats. La intenció de l'editorial ha estat recollir els records de les famílies, dels parents desapareguts, exiliats, o bé aquells records amagats que anaven sortint en les converses de les trobades familiars o durant els silencis.

És la memòria dels perdedors, de la gent anònima, d'aquells qui van preservar un llarg i continuat silenci. Dels que ho van prerdre tot menys la dignitat. Aquests són els veritables protagonistes de la història.