La Fundació Apip-Acam presenta tres bones pràctiques de Responsabilitat Social Corporativa (RCS) per un món més just, sostenible i igualitari - Presentació del llibre “Una altra guerra freda: Estats Units, Rússia i Xina”, de Ferran Fullà - Fundació apip-acam

Published by Fundació Apip-Acam in Activitats · 13/1/2021 10:15:00
Les tres propostes es basen en objectius locals i socials necessaris per ajudar a les entitats, comunitats i particulars durant la crisi sanitària i econòmica del COVID-19

La Responsabilitat Social Corporativa (RSC) és un model innovador de gestió d’empreses i organitzacions que es basa en la integració de criteris econòmics, socials, ambientals i ètics responsables per al desenvolupament de la seva activitat. Es tracta que l’organització o empresa tingui en compte l’impacte que tenen les seves activitats i inclogui accions concretes  per millorar el vincle entre la seva tasca i el món que l’envolta.

Per donar a conèixer aquest concepte i promoure la seva aplicació en diferents entitats i empreses, Ingeniería Social i l’Asociación Más Responsables van organitzar la 2ª Setmana de la Responsabilitat Social Global, l’esdeveniment de referència del sector i amb més de 4.000 participants de 25 països diferents.

Aquesta edició es va centrar en els desafiaments i canvis que la pandèmia de la COVID-19 havia suposat en el sector i com calia reenfocar la RSC, així com les finances sostenibles, el lideratge femení, l’economia circular i la definició de l’objectiu de les organitzacions.

Els i les alumnes de la formació organitzada per la Fundació Apip-Acam i el Gremi de Flequers.

En aquest marc, la Fundació Apip-Acam va presentar tres propostes de RCS amb objectius locals i socials necessaris en l’època actual i amb la intenció de col·laborar a la creació d’un món més just, sostenible i igualitari.

La primera va ser el Recurs Econòmic Ciutadà (REC), és a dir, la moneda ciutadana de l’Eix Besós dins de la convocatòria “Impulsem el que fas” de Barcelona Activa. Es tracta d’un sistema d’intercanvi ciutadà complementari a l’euro que permet fer transaccions entre les persones, les entitats i els comerços que ho accepten. La pròpia Fundació va dur a terme l’abonament dels incentius de la participació a les persones membres del programa amb la moneda ciutadana del barri.

L’objectiu de la proposta és revitalitzar l’economia local i fomentar una economia real i sostenible a nivell social i ambiental. Així és una alternativa al sistema econòmic i monetari dominant i globalitzat. De moment ja ha aconseguit afavorir el comerç de proximitat i revertir els beneficis a la comunitat local.

“¡Alianzas que suman salud!” és la segona estratègia, un conveni de col·laboració entre la Fundació i la Gerència Metropolitana Sud i Nord (ICS) per la realització de pràctiques ocupacionals per part de les persones més vulnerables i participants d’accions formatives desenvolupades per l’entitat. Aquesta bona pràctica ofereix una experiència laboral als col·lectius més vulnerables i, a la vegada, serveix de reforç pel personal vinculat a la sanitat pública arran de l’actual situació sanitària.

La darrera proposta també és una aliança: la Fundació Apip-Acam i el Gremi de Flequers de Barcelona s’han aliat per combatre l’atur en temps de COVID-19 i han organitzat una acció formativa pràctica, de curta durada i en un entorn semi-productiu d’Activitats i Venda de Productes de Fleca i Cafeteria per dependents/es. L’objectiu de la formació, creada a través del programa Incorpora de la Caixa, és donar noves oportunitats laborals a persones de col·lectius vulnerables que han perdut la seva feina. De moment, prop del 40% de les persones que van realitzar l’acció formativa han aconseguit una feina.