L’exclusió digital de les persones refugiades s’agreuja durant la pandèmia de la COVID-19: el repte de la universalització dels drets digitals - Presentació del llibre “Una altra guerra freda: Estats Units, Rússia i Xina”, de Ferran Fullà - Fundació apip-acam

Published by Fundació Apip-Acam in Activitats · 20/6/2020 11:54:00
La solidaritat de la ciutadania i la societat davant la covid-19

L’accés a internet va ser considerat per l'ONU l´any 2011 un dret humà. La inclusió digital i els drets digitals i s’han convertit, en molt pocs temps, en l'eina fonamental que permet no únicament l'accés a la informació sinó també, com s'ha pogut comprovar durant la pandèmia, l´accés a la formació, al lliure desenvolupament de competències, al seguiment sanitari, a la inclusió i participació  i a gaudir de les mateixes oportunitats.

La pandèmia de la COVID-19 ha comportat una   situació d’aïllament que  ha evidenciat la gravetat de la fractura o escletxa digital  i la precarietat dels drets digitals, concretament del dret a internet de les persones refugiades i sol·licitants de protecció internacional.  De no intervenir moltes persones no haguessin pogut continuar la seva educació, formació, o teràpia perquè no tenien accés a internet, agreujant encara més les situacions de desigualtat i injustícia.

Per a la Fundació Apip-Acam facilitar tant la connectivitat com els equips, ha estat un dels reptes importants d´aquesta pandèmia, per a que ningú romangués  aïllat, ni ningú es quedes enrere.

La Diana, originària de Colòmbia, viu en un dispositiu d’acollida amb el seu marit i la seva filla. Amb la nova tauleta  la Diana i el seu marit podran iniciar en breu una formació professional en línia i la seva filla, d’onze anys, continuarà amb els seu aprenentatge escolar.

Diana rebent la nova tauleta.

En Lims, de 20 anys i provinent de Guinea Conakri, s'estava formant laboralment quan es va decretar l’estat d’alarma. Ara, gràcies a l’ordinador donat per Projecte Labdoo,  pot continuar els seus estudis a través d’internet i, a més a més, ha pogut recuperar part dels seus contactes i xarxa social de suport, sobretot la relació amb els seus mentors del Programa de Mentoria de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya.

Lims rebent el nou ordinador donat per Projecte
                                                              Labdoo.

Hussen, de 77 anys, va arribar  a Barcelona amb la seva dona en el mes de maig durant l’estat d’alarma des de Palestina. Amb els nous mitjans electrònics podran mantenir contacte amb els seus i iniciar un procés d'aprenentatge de l'idioma en línia, així com rebre el suport psicològic i jurídic necessaris.

Hussen rebent la nova tauleta.

La Maria, de 12 anys,  viu amb la seva mare en un pis d’acollida perquè van haver de fugir del seu país d’origen. Amb aquest portàtil, la Maria pot continuar els seus estudis de primer de l’ESO que havia començat en una escola pública de Barcelona.

La Maria rebent l’ordinador portàtil cedit per
 La Associación de Mujeres Juezas de España
 (AMJE)

La família formada per en Fernando, la Catherine i la Geneisis, de 36, 28 i 8 anys respectivament, també han rebut un ordinador. Amb ell, en Fernando i la Catherine volen formar-se i complir el seu somni d’obrir un negoci al nostre país i la seva filla podrà continuar amb la seva formació bàsica.

Fernando, Catherine i Geneisis amb les tècniques
d’Apip-Acam i el nou ordinador, donat pel Projecte
Labdoo.

Una altra família és la de la Natacha, de 29 anys, i les seves tres filles, provinents d’Haití. Totes tres volen aprofitar l´estiu per  aprendre el català, per poder iniciar millor el nou curs al setembre.  Gràcies al nou ordinador, cedit per Projecte Labdoo,  podran fer-ho.

La Natacha i les seves filles amb el nou dispositiu
                                                              electrònic donat per Projecte Labdoo.

La Sanu, una jove  de 21 anys, després de patir una greu experiència  d´explotació sexual, viu en un pis d’acollida, on amb l´ajuda de diferents professionals lluita cada dia per tirar endavant. El somni de la Sanu és convertir-se en cuinera del millor restaurant de Catalunya i gràcies al portàtil que ha rebut podrà preparar-se per aconseguir-ho. De moment i fins que obrin l’escola, segueix cursos de català i ofimàtica en línia.

La Sanu amb l’ordinador portàtil cedit per
  l´Associación de Mujeres Juezas de España
  (AMJE)

La Mar i la Jessica, de 32 i 25 anys, també han rebut un ordinador portàtil per poder formar-se. Les dues van ser víctimes de tràfic d’éssers humans i van ser acollides amb les seves filles de 18 mesos i 2 i 6 anys. La Mar vol començar un curs de manipuladora d’aliments i la Jessica anava a començar un curs de monitora de menjador quan es va decretar l’estat d’alarma i haurà d’esperar per continuar-lo. Mentrestant, assegura que aprofitarà per millorar el català. A més a més, les seves filles podran accedir al contingut multimèdia que envia la llar d’infants i continuar el vincle amb les seves mestres per internet.

Rebuda de l’ordinador portàtil cedit per
   l´Asociación de Mujeres Juezas de España
   (AMJE)

La generositat i la solidaritat de les següents entitats ha contribuït a fer més petita l´escletxa per a les persones demandants de protecció internacional  i ha permès que totes elles hagin viscut més acompanyades durant el confinament, sentint tant el caliu de la solidaritat com les possibilitats d´internet.

- El Projecte Labdoo en col·laboració amb  el Programa de Mentoria de la Secretaria per la Immigració de la Generalitat de Catalunya, ha facilitat 15 ordinadors portàtils per a famílies refugiades de Barcelona, Lleida i Girona.
- La Associación de Mujeres Juezas de España (AMJE) ha donat 7 portàtils per dones víctimes de tracta d’éssers humans amb finalitats d’explotació sexual.
- La Fundació Migranodearena ha cedit, a baix cost, 70 equips, torres i pantalla  de segona mà, i els ha preparat de manera gratuïta.
- La Fundació Guifi.net  ha facilitat l’accés  compartit a wifi  a algunes famílies refugiades que habiten en municipis petits.

Totes aquestes donacions externes, juntament amb les actuacions que hem finançat amb fons propis o fons provinents de la subvenció del Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones  han permès la connexió d’unes 300 famílies,  totes elles han pogut salvar l’aïllament digital i seguir el seu procés de formació i inclusió.